kunst en natuur
inspiratie en ruimte
Natuurlijk aanwezig zijn buiten is een mooie manier om in het moment te komen en daarmee goed bij je creativiteit te kunnen. Ik ben dan ook graag buiten in de natuur en neem ook graag de kinderen mee de natuur in om te ontdekken en beleven, én om creatief te zijn. Vanuit het buiten spelen in de natuur is er een makkelijke stap te maken naar het spelen en ontdekken op een beeldende kunstzinnige manier. Ofwel van het spelen buiten is het een kleine stap naar het spelen met een kwast of een potlood op het papier. Of welke techniek en materiaal ik dan ook maar uitgekozen heb die dag. Op verschillende manieren verweef ik deze verbinding in mijn beeldende lessen, kunst-educatie projecten en schilder-workshops. Op scholen neem ik graag de klas eerst mee naar buiten om te speuren, te geuren en verzamelen voordat we aan de slag gaan met een beeldende opdracht. *
Bij schilderworkshops neem ik de groep graag eerst in gedachten mee op een wandeling door de natuur als inspiratie op het creatief proces van het schilderen of tekenen van een landschap.
Buiten in de natuur zijn, wandelen, zitten of spelen, is als een natuurlijke manier om je hoofd leeg te maken en al je zintuigen open te zetten: ruiken, luisteren, voelen, kijken en proeven (van een madeliefje bijvoorbeeld). Dit geeft een verse blik op de wereld om je heen. Dit zorgt er dan weer voor dat er nieuwe luikjes open gaan in je brein. Ook geeft het even kalmte aan dat deel van je brein dat tegenwoordig overuren draait door alle intellectuele prikkels die de moderne mens nu voortdurend te verwerken krijgt. Natuurlijk. Ook deze prikkels kunnen inspireren. Voor mij werkt de afwisseling ook heel goed. Echter de kalmte die mijn brein krijgt door dagelijks in de natuur te zijn is daarbij evident.
Aan de groepen die ik begeleid, merk ik ook de ruimte die dan ontstaat. Het werkt goed als er tijd gemaakt wordt om vanuit een plek in hunzelf creatief aan de slag te gaan waar er die rust en ruimte wordt ervaren. Dat geldt in de eerste plaats extern, wat de verantwoordelijkheid is van de beeldend docent om deze ruimte te maken maar ook intern, die ruimte in elk van de mensen zelf die bewust opgezocht mag worden. Bij de kinderen gaan deze processen vrij makkelijk en natuurlijk, zodat even buiten in de natuur zijn en spelen meestal al voldoende is om die plek te raken. Bij grote mensen, studenten en volwassenen is dat soms iets uitdagender. Dit vind ik interessant om steeds weer te ontdekken. Het avontuur aangaan met een groep mensen hun eigen creatieve vuurtje te laten ontsteken en van daaruit met elkaar onverwachte schoonheid te laten ontstaan. Samen.
* het planten project