kunst educatie PO
lessen beeldend
lesplannetjes, kunst-activiteiten ontwerpen & voor de groep staan
voor verschillende opdrachtgevers ontwikkel ik kunst-educatie of geef ik lessen beeldend in de klas op de basisschool of BSO
Lukida is een opdrachtgever voor wie ik vanaf 2019 in wisselend frequentie lessen beeldend heb gegeven. Mijn voorliefde gaat uit naar Dadaïsme en collage's maken. Hiervoor heb ik dan een basis-les-opzet die ik voor de verschillende leeftijdsgroepen kan aanpassen qua niveau van theorie, handvaardigheid en intensiteit van tussen-opdrachten. Lukida verzorgt ook workshops en trainingen voor hun docenten: zo heb ik laatst nog een workshop lesgeven aan kleuters kunnen volgen. Heel interessant en leuk om met frisse blik te blijven kijken naar het beeldend lesgeven.
Voor Cultuurhuis Abcoude doe ik een aantal jaar mee als onderdeel van een team vakdocenten met wie we, soms los van elkaar lesgeven en soms samen een projectdag op de basisschool verzorgen. Er is dan een thema waar we vanuit werken en onze lessen per discipline op ontwerpen. Samen maken we dan combinaties van verschillende disciplines, zodat elke klas twee verschillende kunstvakken krijgt vanuit hetzelfde thema. Aan het einde van de schooldag worden alle kunst-activiteiten tot een totaal-presentatie aan elkaar geregen. Heel belangrijk zo'n presentatie en expositie moment. Het is prachtig om te zien hoe trots kinderen dan op hun creatieve werk zijn: zelfstandig, met elkaar en op elkaar reagerend.
Soms is er een bijzondere gelegenheid die geschikt is voor een kunst-educatie activiteit voor kinderen zoals een open dag van een atelierpand. Voor de Vlampijpateliers waar ik zelf ook jaren atelier heb gehouden heb ik in samenwerking een speurtocht ontwikkeld: open vlampijpatliers 2021 met ons eigen vlampijpkunst happertje. Kinderen kunnen op hun eigen manier door het gebouw speuren en leren door de aanwijzingen op de happer goed kijken naar de verschillende kunstwerken en ontwikkelen zo hun eigen manier van kunst beleven. vlampijpkunsthapper

collage &
assemblage
een anekdote, geschiedenis, thema, theorie als korte inleiding en rode draad voor beeldende lessen met praktische vaardigheden, inspiratie, verbeelding en ruimte voor experimenterend leren en creëren, ruim uitvoeren, korte presentatie, expositie en evaluatie